Innovasjon Norge / Visit Norway er ansvarlig for å promotere og markedsføre Norge som reisemål for internasjonale turister.
Adventure turisme er det raskest voksende segmentet i turisme, og er forventet å bli sentral i å gjenreise reiselivet etter covid-19 pandemien.
Toppturer på ski har økt kraftig i Norge de siste årene. Både norske og internasjonale skikjørere og toppturturister har opplevelser i norske fjell høyt på ønskelisten. Økt aktivitet i naturen er flott for folkehelse, friluftsliv og lokal verdiskaping, men bringer også med seg noen utfordringer.
Flere snøskredulykker og skredrelaterte dødsfall er noen av disse. For å forebygge ulykker ser vi et økt behov for å informere skituristene om den norske snøskredvarslingen og snøforholdene i Norge (som ofte er svært forskjellige fra f.eks. alpelandene).
Å nå ut med slik informasjon, og å få skikjørerne til å følge råd og bruke verktøyene, er krevende. Hvordan treffer vi dem med slik informasjon? Hvordan får vi dem til å følge våre råd? Hvordan kan vi forbedre informasjonen og hvilke kanaler og formater vil fungere best? I
denne presentasjonen vil vi gå gjennom hva Innovasjon Norge / Visit Norway og NVE / Varsom gjør i dag og hvilke erfaringer vi har med dette de siste årene.
Om foredragsholdere / opphavsfolk
Rune er seksjonssjef i NVE og førsteamanuensis II ved UiT/CARE, og har ansvaret for snøskredvarslingen på Varsom.
Haaken Christensen er seniorrådgiver naturbasert reiseliv for Innovasjon Norge.